lördag 5 maj 2012

Kattdagen



Brown Dress With White Dots??


Idag
för så många år sedan.
Föddes någon som kom att betyda allt för mig.
Utan syskon var mina katter allt.
De var två.
Fast inte samtidigt.
Och han som föddes idag.
Kom att följa mig i så många år.
Utan tvekan den största lärare jag haft.
Och det är fullkomligt sant.
Så många år sedan han dog av ålderdom
men händerna, hjärtat, ögonen värker fortfarande
av gränslös och villkorslös kärlek och längtan.
Sånt som bara den kan förstå som känner likadant.
Men han har inte försvunnit för det.
Han finns fortfarande där.
Kommunicerarande...
Att fira hans födelsedag med tårta var en självklarhet.
Mamma minns speciellt ett år när alla kvarterets ungar
kom på födelsedagskalas.
Jubilaren själv sprang till skogs.
Fast det märkte nog ingen, allra minst jag själv.
Vi fortsatte med tårta och bakelser även efter hans död.
Till slut var det bara jag kvar.
Hur kunna sluta fira något som alltid funnits där?
För två år sedan kände jag det i kroppen.
Att det inte håller längre.
Så förra året förändrades dagen.
Från Kurres födelsedag.
Till firandet av stora Kattdagen. (i hans minne).
Fortfarande tårta och kaka.
Men firande och uppmärksammande av alla kattdjur.
Även fast han finns med på alla sätt möjliga.
Sedan jag var liten har jag alltid skänkt pengar till hemlösa katter och katthem
lite då och då
mer eller mindre regelbundet.
Det är numera något som hör kattdagen till.
Fast inte enbart den dagen då...
I år, idag, väljer vi att skänka till WWFs arbete för tigrarna.
Och ja, det är tigerkaka jag kommer baka...
Varje års kattdag ska få se olika ut.
Med tiden kanske vi hamnar i återkommande traditioner.
Eller så kommer den alltid att vara formbar.
Men den kommer alltid finnas med.
Liksom för mig privata inslag.
Ju fler som firar med oss desto roligare och trevligare.
Vänner på plats.
Liksom kattvänner annanstans.
Ge gärna din egen katt lite extra uppmärksamhet idag.
Och allt det där du uppskattar med den.
Och/eller tänk på alla dem utan ett hem. Som vandrar vägar och asfalt.
Som blivit omhändertagna av varma själar som gör allt för att söka ett varaktigt hem.
Tigrar, leoparder.....
Så många som förtjänar att firas och uppmärksammas.

*


In other words:
Today we are celebrating big times. It started a long time ago with the birthday of my beloved cat during childhood. I continued celebrating long after he was gone. Nowaydays we celebrate and pay attention to all animals in the catfamily. Homeless cats, tigers etc.

Inga kommentarer: